Jumaat, Februari 25, 2011

BEDUNG BAYI

Assalammualaikum... Di sini kami (miESyapage) ingin berkongsi sebuah artike drpd http://nzalinazsshoppe.blogspot.com/p/recipes.html kerana artikel ini membantu kami menyelesaikan masalah bayi kami yg baru 2 hari dilahirkan menangis sepanjang malam.. Perbagai cara kami lakukan.. Tetap gak menangis Si ibunya pun masih kesakitan lagi coz baru dua hari.. Si Abahnya plak, tak tahu sgt.. Xde pengalaman.. Macam2 petua cuba... Macam andaian buat.. demam la.. kembung la.. sakit gigi la.. sakit tempat cucuk la.. pelbagai ubat dh letak.. Last minit si abahnya cuba tengok2 kat intenet... skali jumpa artikel nie.. tgk cara2 bedung bayi dengan betul dan kesan2nya.. bila si abah terus ja wat kat baby, mmmm Alhamdulillah.. teru senyap n tidur nyenyak... Alhamdulillah.. Terima kasih tak terhingga kepada tuan punya blog ni.. http://nzalinazsshoppe.blogspot.com/p/recipes.html... So, kesempatan ini saya nk berkongsi dengan ibu n bapa baru di luar sana.. selamat mencuba..


Sumber : http://nzalinazsshoppe.blogspot.com/p/recipes.html

Cara Membedung Bayi


Untuk membedung bayi perlu menggunakan kain bedung yang sesuai. Walaubagaimanapun, anda boleh membuat sendiri kain bedung menggunakan kain jenis lembut agar bayi tidak merasa panas. Kain yang paling sesuai adalah dari jenis cotton. Antara langkah-langkah membedung bayi seperti berikut:

Fold the corner of the sheet down slightly into a triangle shape.
Put your baby on the sheet so their neck is on the folded corner.
Pick up the left side of the sheet and tuck it under the right side of the baby.
Pick up the bottom corner and place it over the baby''s feet so it points upwards at the legs.
Pick up the right corner of the swaddler sheet and fold it over the baby so that it tucks under their left side.
Your baby should now be swaddled with only their neck and head showing.

See The Picture Below:-




Kepentingan Membedung Bayi

Sejak drpd zaman nenek moyang kita, bayi yg baru dilahirkan perlu dipakaikan bedung. Di antara sebab yang diberikan oleh orang-orang tua mengapa bayi perlu dibedung adalah bagi mengelakkan bayi anda dari terkejut.

Walhal sebenarnya bayi yang dibedung mempunyai sebab2 tertentu...:
  1. Membedung dapat membantu bayi tidur lebih lena
  2. mengelakkan selimut biasa yang mudah bergerak dan menutupi muka bayi. ini akan menghalang bayi untuk bernafas yang boleh mengakibatkan Sindrom Kematian Bayi Secara Mengejut atau SIDS
  3. Membantu agar bayi berasa lebih selamat dan selesa. Kain bedung yang membalut bayi membuatkan bayi merasa seperti didalam kandungan ibunya
  4. Mengelakkan bayi dari menggosok dan mencakar mukanya sendiri terutama jika tidak dipakaikan sarung tangan
  5. Mengelakkan bayi dari mengangkat tangannya ke atas – keadaan ini terjadi apabila bayi terkejut disebabkan oleh bunyi yang kuat disekelilingnya
  6. Supaya kaki bayi tersebut dpt ditegakkan semasa diikat agar tidak pengkar @ tidak tegak
  7. Memudahkan para ibu ketika penyusuan bayi dilakukan

Bila Berhenti Membedung?

Adalah dicadangkan agar anda tidak lagi membedung bayi setelah bayi berumur tiga atau empat bulan ke atas. ini kerana pada umur begini bayi sudah mula belajar meneroka disekelilingnya. Pada waktu ini bayi perlu bergerak tanpa ada halangan untuk pertumbuhan seterusnya. Bedung bayi perlu untk membina tulang bayi yang lebih tegap agar bayi dapat merangkak, berdiri dan berjalan pada masa akan datang

Saya pasti anda dah nampak sekarang mengapa ibu-ibu pada zaman dahulu membedungkan bayi mereka?
Jika anda sudah faham, jangan bertangguh lagi.Dapatkan bedung bayi anda sekarang.

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Memuatkan ...